Uloga srednjeg menadžmenta: Umjetnost vođenja usred složenih organizacijskih pritisaka
Temeljeno na djelu “Wings of Change” autora Jan Jacoba Stama
Jan Jacob Stam jedan je od vodećih svjetskih stručnjaka u području sistemskog rada i organizacijskih intervencija. Njegov utjecaj proteže se kroz desetljeća rada s organizacijama, liderima i promjenama koje nadilaze linearna razmišljanja i standardne metode upravljanja. Kao osnivač Instituta for Systemic Work u Nizozemskoj, Stam je pionir u primjeni sistemskih principa u poslovanju, menadžmentu i organizacijskom razvoju. Njegove ideje oblikovale su tisuće profesionalaca diljem svijeta u razumijevanju sustava, uloge i vodstva.
Uz njega, važnu ulogu u širenju i produbljivanju sistemskog pristupa ima i Dees van de Hoef – njegova dugogodišnja suradnica i suvoditeljica edukacija. Dees je iznimna praktičarka i edukatorica čiji rad karakterizira dubina, jasnoća i prisutnost. Njeno iskustvo u radu s organizacijama, timovima i pojedincima čini je jednom od najcjenjenijih sistemskih praktičarki današnjice.
S ponosom najavljujemo da Dees van de Hoef dolazi u Hrvatsku!
Održat će dvodnevni seminar 24. i 25. svibnja, gdje će polaznici imati priliku izravno učiti o sistemskom radu u organizacijama, vodstvu i radu s poljem. Ovaj seminar donosi rijetku priliku da se produbi razumijevanje sustava kroz osobni kontakt s vrhunskim izvorom znanja i prakse.
U nastavku donosim jednu od ključnih priča iz knjige Wings of Change, koja oslikava što znači voditi “iz sredine” za srednje rukovodeće članove organizacije, što znači preuzeti odgovornost bez iluzije kontrole, i sačuvati prostor zdravlja unutar većeg sustava koji luta.
Jedan od ključnih zadataka srednjeg menadžmenta je rješavanje nedostatka jasnoće u vodećim načelima. To je važan, a vjerojatno i podcijenjen zadatak za srednji menadžment. Zahtijeva da mobilizirate svoje individualne sposobnosti kako biste osigurali da vaš odjel ima odgovarajuće mjesto unutar organizacije, dok istovremeno koristite zajedničke snage kako biste stvorili dobru radnu atmosferu. I to morate činiti u okruženju u kojem ste neprestano pod pritiskom sa svih strana organizacije da isporučujete rezultate. Upravni odbor želi da implementirate njihov novi proces promjena; zaposlenici žele jasno definirane uloge i odgovornosti; drugi odjeli trebaju održavanje tijeka rada; nezadovoljni klijenti žele rješenja – i tako dalje u nedogled. Zapravo se od srednjih menadžera traži ne samo da budu ‘umjetnici’ u svojim područjima, već i ‘umjetnici’ u samom području.
Srednji menadžment najbrojnija je populacija u većini tvrtki. Obično služe kao tampon zone između visokog menadžmenta i zaposlenika, te ih se gotovo 58% osjeća kao u tijesku i frustrirano. Smatraju kako dijele sav pritisak kao i visoki menadžment, ali pri tome imaju manju mogućnost donošenja odluka ali i plaće. Kao rezultat pomanjkanja kontrole i moći odlučivanja, velika većina osjeća da se ne može u potpunosti angažirati u tvrtki. Područja u kojem ispitani uzorak srednjeg menadžmenta osjeća da nema dovoljno utjecaja su odluke o: bonusima (68%), visini plaća (65%), individualnom nagrađivanju (51%) i napredovanjima (42%). Direktor istraživačkog odjela Roffey Parka, objašnjava kako se u kompanijama uvriježilo stajalište da srednji menadžment ne treba donositi gore navedene odluke, a ovo ispitivanje je pokazalo svu štetnost takvog stava. Srednji menadžeri možda i ne moraju donijeti konačni sud o primjerice, visini bonusa ili pojedinačnom napredovanju svojih zaposlenika, ali voljeli bi da ih se više involvira pri procesu odlučivanja te da se uvaže i njihovi stavovi. Ovako oni osjećaju kako im se odluke nameću sa vrha, te da odjeli ljudskih resursa uz potporu visokog menadžmenta provode svojevrsnu diktaturu nad njima.
